21 stycznia 2007

DIALOG JEZUSA Z KOBIETĄ ROZPISANY NA GŁOSY

tłumaczenie z greckiego

Ewangelia wg. św. Jana 4, 1-26


4.7 Jezus Daj mi pić.

4.9 Kobieta Jak Ty, Judejczykiem będący u mnie pić prosisz,
kobiety Samarytanką będącą.

Jezus Jeżeli znałabyś dar Boga i kto jest mówiący ci:
4.10 daj mi pić, ty prosiłabyś Go i dałby ci wodę żyjącą.

4.11 Kobieta Panie, ani czerpak masz i studnia jest głęboka.
Skąd więc masz wodę żyjącą?
4.12 Czy Ty większy jesteś, od ojca naszego Jakuba,
który dał nam studnię i
sam z niej pił, i synowie jego i trzody jego?

4.13 Jezus Każdy pijący z wody tej pragnąć będzie znowu.
4.14 Który zaś wypije z wody,
którą Ja mu dam,
nie będzie pragnął na wiek,
ale woda, którą dam mu,
stanie się w nim źródłem wody wytryskującej
na życie wieczne.

4.15 Kobieta Panie , daj mi tę wodę,
aby nie zapragnęłam ani dochodziłam tutaj czerpać.

4.16 Jezus Idź, zawołaj męża twego i przyjdź tutaj

4.17 Kobieta Nie mam męża.

Jezus Dobrze powiedziałaś, że męża nie mam"
4.18 pięciu bowiem mężów miałaś, i teraz,
którego masz, nie jest twój mąż .
To prawdziwie rzekłaś.

4.19 Kobieta Panie, widzę, że prorokiem jesteś Ty.
4.20 Ojcowie nasi na górze tej zaczęli kłaniać się,
a wy mówicie, że w Jerozolimie jest miejsce,
gdzie kłaniać się trzeba.

4.21 Jezus Wierz mi, kobieto, że przychodzi godzina,
gdy ani na górze tej, ani w Jerozolimie
kłaniać się będziecie Ojcu.
4.22 Wy kłaniacie się, temu kogo nie znacie,
my kłaniamy się, temu kogo znamy,
bo wybawienie z Judajczyków jest.
4.23 Ale przychodzi godzina,
i teraz jest,
gdy prawdziwie kłaniający się
kłaniać się będą Ojcu w Duchu i Prawdzie
i bowiem Ojciec takich szuka kłaniających się.
4.24 Duchem Bóg i kłaniający się Mu ,
w Duchu i Prawdzie trzeba kłaniać się.

4.25 Kobieta Wiem, że Mesjasz przychodzi ,
nazwany Pomazańcem:
kiedy przyjdzie On, oznajmi nam wszystko.

4.26 Jezus JA JESTEM, mówiący ci.

Jezus studzony od wędrowania siedział przy źródle.
Przychodzi kobieta zaczerpnąć wodę.

J. Daj Mi pić. Zmęczenie długą drogą.
Pragnienie. Bóg jest zmęczony
K. Jak Ty … będący … prosisz? Zdziwienie przekroczeniem dwóch barier: Judejczyk rozmawia z Samarytanką, Żyd – nauczyciel rozmawia z kobietą.

J. Jeśli znałabyś … dar To znaczy, że nie zna
i kto jest … To znaczy, że nie wie
prosiłabyś ... pragnęłabyś tego daru
i dałby ci ... wody żyjącej tej wiedzy i zaspokojone zostałoby to pragnienie .

W tym wierszu znajduje się klucz do całej rozmowy. Można by zapytać czy takie pragnienie pojawiło się u kobiety i czy zostało zaspokojone. W w.29 kobieta tak relacjonuje swoje spotkanie z Bogiem:
Idźcież, zobaczcie człowieka, który powiedział mi wszystko, ile uczyniłam. Czyż nie Ten jest Pomazańcem?
To znaczyłoby, że Jezus dał poznać kobiecie dar Boży i poznać kim jest czyli sprawił, że pojawiło się pragnienie i zaspokoił je.

K. Panie, ani czerpak … Zdziwienie wynikające z sytuacji.
studnia … Jezus nie ma ani narzędzia, ani studni.
Skąd więc masz …
Czy Ty jesteś większy … Pytanie, które zadaje kobieta skierowuje ją w stronę różnicy między jej przodkiem a Jezusem.

J. Każdy ... A więc również i przodkowie nie znali wody o której mówi Jezus.
który zaś ... Pokazuje skutki związane z wodą
stanie się w nim którą Jezus daje.

K. Panie, daj ... Kobieta prosi o wodę, lecz jeszcze nie rozumie. Miesza dwie rzeczywistości: -nie zapragnęłam i -tutaj czerpać.

J. Idź, zawołaj ... twego Jezus sięga w głąb i dotyka tego co najdelikatniejsze.

K. Nie mam męża Kobieta mówi prawdę.

J. Dobrze ... Jezus to potwierdza.
To .. tzn. to co teraz mówi

K. Widzę, że ... Kobieta rozumie, że Jezus przenika jej serce.
Ojcowie Ukazuje brak jedności w sercu.

J. Wierz ... To co teraz Bóg mówi wymaga wiary.
Wy ... nie znacie Wyjaśnia brak jedności w sercach
My .. my znamy ludzi.
Ale przychodzi ... Przywraca jedność, przenosi kult religijny do serca człowieka.
Duchem Bóg ... Uzasadnienie jedności

K. Wiem ... Oczekiwanie-pragnienie.
oznajmi ... wszystko

J. Ja Jestem ... JEZUS - BÓG OBJAWIA, ŻE JEST ŹRÓDŁEM ŻYCIA.

Tekst J 4. 1-26 jest wyrazem tego czego pragnie Bóg - to jest objawienia się człowiekowi.